Monday, May 28, 2007

ayah....

Ayah,
ketahuilah betapa bertuahnya...
diri ini menjadi anakmu....
saban hari terkenangkanmu..
akan terngiang-ngiang di telingaku...
"hidup ini ibarat perjalanan merentasi titian kaca...
jika kita alpa dan terleka..
kita pasti akan terluka..."
aku akui katamu itu ayah...
jika tidak kerna engkau yang menyedarkan aku...
sudah pasti aku akan terluka...
kerna kini aku telah pun dicalari oleh..
kaca yang menjerat...

Ayah,
setipa bait kata yang kau tuturkan..
amat bermakna bagi diriku..
dengan perkataan yang penuh hikmah..
kau mengingatkan daku...
bahawa diri ini bukan lagi..
si kecil bersama anak patung...
tapi engkau menyatakan bahawa..
anakmu inilah yang bakal menyusuri perjalanan...
yang masih panjang..
perjalanan yang belum tentu berakhir...
dengan sinar harapan...
akan ku buka langkahan kaki...
ke arah tangga-tangga menara gading..
akan aku buktikan ayah...
kegagalan ku jadikan azimat..
untuk mencapai kejayaan...

Ayah,
akan ku tebus hari-hari mendatang...
akan ku pastikan yang ku genggam erat selama ini..
bukanlah debu-debu kekotoran..
tetapi sarat dengan butir-butir harapan...

Ayah,
basahnya bumi dengan titisan keringatmu...
basahnya sehelai tikar sembahyang..
dengan aliran air mata di atas perbuatan anaknya..
renungan mata yang makin mengecil saban hari..
sentiasa memerhati kelakuan anaknya...

Ayah,
akan aku jadikan...
basahnya tikar sembahyang..
lembapnya bumi terasa...
sebagai satu pembakar semangat...
yang semakin hari...
semakin membara..
tidak ternilai jasamu...
hanya kejayaan yang menjadi...
penantian..
kejayaan penberian seorang anak..
kepadamu ayah....

1 comment:

Hisham Alias said...

dah lame ade blog sendiri tp tak cakap ngan ayh cu pun. welcome to bloggers world. taruhle link, bg kalerful sikit...apepun keep on blogging.
p/s: puisi tu buat sendirike? bagus.